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환경운동 안에서의 여성의 역할 : 부안 반핵 운동 사례를 중심으로

Women's Role In the Environmental Movement : Centering On the Case of The Anti Nuclear Movement In Buan, Korea

이미숙 (성공회대학교 NGO대학원)

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본 연구는 환경운동 안에서 여성의 역할이 참여활동을 통해 의식의 고양과 주체화 되어가는 과정을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 환경운동 참여가 여성의 역할에 어떤 변화를 이끌어 내는가에 의의를 두고 진행하였고, 환경운동의 진행 과정 속에서 여성들의 대응과 내적 갈등을 살펴보았다. 본 연구의 대상은 우리나라 반핵운동 사상 정부와 지역주민 간의 대립이 가장 격렬했던 부안 방폐장 반대 운동 사례이다. 반핵운동은 근본적으로 여성들의 생명을 살리고자 하는 모성과 맞닿아 있으므로 적극적인 참여와 주체화의 배경이 될 수 있다고 보았기...
본 연구는 환경운동 안에서 여성의 역할이 참여활동을 통해 의식의 고양과 주체화 되어가는 과정을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 환경운동 참여가 여성의 역할에 어떤 변화를 이끌어 내는가에 의의를 두고 진행하였고, 환경운동의 진행 과정 속에서 여성들의 대응과 내적 갈등을 살펴보았다. 본 연구의 대상은 우리나라 반핵운동 사상 정부와 지역주민 간의 대립이 가장 격렬했던 부안 방폐장 반대 운동 사례이다. 반핵운동은 근본적으로 여성들의 생명을 살리고자 하는 모성과 맞닿아 있으므로 적극적인 참여와 주체화의 배경이 될 수 있다고 보았기 때문이다. 본 연구에서 사용하고 있는 방법은 부안 반핵운동에서 활동했던 여성들과 인터뷰를 통한 질적 연구로서 문서분석과 일부분 참여관찰법을 병행하였다. 문서분석을 위한 자료는 지역주민의 성명서, 연구보고서, 관련 서적, 각종의 정기간행물 그리고 이와 관련되는 신문기사와 언론에 보도된 내용 등이었다. 본 연구의 참여관찰은 몇 차례의 촛불집회 참석과 현지답사, 부안여성들과 연대하여 대안공동체를 배우기 위한 일본 ‘가나가와 네트워크’ 연수 프로그램에 함께 다녀왔다. 본 연구의 내용을 정리하면 다음과 같다. 우리나라의 환경운동은 대부분 정부의 불합리하나 환경정책이나 기업에 대한 특혜 등 정치적인 문제와 연결되어 있는 경우가 많다. 그런 이유로 환경운동에 참여하는 여성들은 정치나 사회적인 문제에 대해 의식의 변화를 경험하게 된다. 특히 지역 환경운동에서 여성은 지역생활의 중심 역할로서 의식화와 적극적인 활동이 당사자 차원을 넘어선 그 가족과 이웃으로의 확산을 의미한다고 볼 수 있다. 여성의 환경운동 참여와 관련해서 시위나 집회, 행사를 통한 참여횟수의 증가는 자신의 잠재력을 인식할 수 있게 하는 긍정적인 결과를 가져오기도 한다. 환경운동을 전개해 나가는 과정에서 의식의 성장과 성역할의 변화를 여성의 주체화과정으로 보고 부안 반핵운동의 시기를 3단계로 구분하였다. 제1단계는 문제발단기(의제~유치신청)로서 부안군수의 독단적인 방폐장 유치신청에 대해 여성들은 집단 항의삭발식을 거행하였다. 이어 부안군민들의 대규모 집회가 열렸고 ‘제2의 광주사태’라 불릴 만큼 공권력에 의한 강경진압으로 시위가 격렬해지자 평화적인 방법으로 전환하기 위해 촛불집회를 시작하였다. 제2단계는 갈등심화기(유치선언~산자부장관사퇴)로서 ‘경찰계엄’상황까지 몰고 갔던 11·19 민란사태가 일어났던 시기이다. 여성들은 의식의 변화와 자신감에서 비롯된 당당함으로 자발적인 활동과 함께 저돌적으로 투쟁에 앞장서게 된다. 주민의 무차별 연행 과정 중 경찰의 ‘성희롱 사건’과 ‘임산부 폭행사건’이 발생하고 여성의 ‘알몸시위’ 등 거센 저항과 대립으로 정부와 주민 간 갈등의 골이 깊어졌다. 마침내 방폐장 부지 선정 과정의 잘못에 대한 책임을 지고 산자부장관이 사퇴하기에 이른다. 한편 삼보일배, 등교거부운동, 촛불집회 등 평화적시위도 이어졌으며, 만민공동회형식으로 열린 촛불집회는 여성들의 전유물인 수다문화와 신명의 놀이마당이 어우러져 문화투쟁이라는 새로운 시위문화를 이끌어냈다고 할 수 있다. 지속적으로 열렸던 촛불집회는 홍보와 교육의 장으로서 부안항쟁은 물론 여성들의 주체화과정에서도 구심점이 되었다. 이것은 투쟁의 효과적인 방법과 자발적 역할 찾기로 이어져 난타투쟁, 노랑고무신노래패, 아줌마홍보단 등의 활동을 전개하였다. 제3단계는 공동협의기(주민투표~백지화)로서 자치와 민주주의를 위해 주민투표를 실시했던 시기였고 높은 투표율(72.04%)과 반대율(91.83%)로 방폐장 백지화의 승리를 도출해냈다. 2·14 주민투표를 앞두고 구성되었던 아줌마홍보단의 적극적인 활동은 부안 반핵운동 참여 과정에서 여성의 역할이 정점을 이루었던 것으로 본다. 이처럼 자발적인 헌신이 가능했던 것은 주체로서 스스로 역할을 찾아 활동했기 때문일 것이다. 또한 주민투표가 끝난 후 군정참여의 확대와 의정활동을 감시하기 위한 의정참여단이 조직되었다. 여성들로 구성되었고 자치의식의 성숙으로 이룬 정치적 참여의 가능성과 정치세력화의 기초가 될 것으로 본다. 위와 같이 부안 반핵운동의 특징은 첫째, 여성들이 투쟁에 앞장섰다는 점과 그들의 주체적이고 자발적인 참여를 승리의 요인으로 볼 수 있다는 것이다. 둘째, 반핵운동의 대응을 넘어 자치 민주주의의 실천과 사회적 의사표시인 대안활동으로 이어진 점을 들 수 있다. 이와 같은 분석 결과를 종합해보면, 여성들의 운동 참여는 사회문제 인식과 정치적 의식 변화를 경험하게 함으로써 의식 고양과 주체화 과정의 중요한 동기로 작용하였다. 또한 참여의 증가는 의식화에 따른 적극성으로 운동에 역동성을 부여했다. 특히 방폐장이 ‘부안에도 안 되지만 이 땅 어디에도 안 된다’는 것은 투쟁을 통한 저항뿐만 아니라 핵에너지정책의 전환을 요구하는 질적 전환의 의미로 볼 수 있다. 마지막으로 분석 결과에 따른 제언으로는 다음과 같다. 첫째, 부안의 반핵운동은 백지화의 승리로 끝났지만 주민 간의 반목과 갈등은 여전하므로 갈등치유를 위한 노력과 화합의 장이 필요하다. 둘째, 자치와 공공선을 지향하는 새로운 공동체를 만들기 위해서는 높아진 공동체의식을 바탕으로 폭넓은 대안운동을 펼쳐가야 할 것이다. 셋째, 어렵게 얻어낸 단결력과 역량이 지속성의 결여로 표류하고 있다. 지역 주민들의 모임 활성화와 다른 여성단체와 연대 등 참여를 유도하는 기반이 마련되어야 한다.
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The purpose of this thesis is to study the development of women's consciousness and the process of the mainstreaming of women as a force in their community through the environmental movement. For this purpose, this study researches the changes in women's roles, women's activities and their inner con...
The purpose of this thesis is to study the development of women's consciousness and the process of the mainstreaming of women as a force in their community through the environmental movement. For this purpose, this study researches the changes in women's roles, women's activities and their inner conflicts in the process of participating in the environmental movement. The object of this study is the case of the Buan people's movement against a proposed nuclear waste disposal system in Buan and the Buan women's participation in that struggle. They experienced serious conflicts with the government so that their struggle is presumed to be the most powerful anti nuclear movement in Korea. This study assumes that saving lives is inherently a part of motherhood. Therefore, through a sense of motherhood women could become active participants in the anti nuclear movement. To research the above assumptions, this study uses personal direct interviews, analyses on various papers related to the movement and participatory observation of some aspects of the movement. Those various papers include statements of local people, studies and reports, related books, several newspapers, etc. regarding the Buan people's movement. The participatory observation means that the researcher joined several times in candle light demonstrations of the people of Buan, a visit to Wido in Buan that was supposed to be a dump for nuclear waste, and a visit with some Buan women leaders to the Kanakwawa Network Movement in Japan as a local community study program. A summary of this study is the following. In many cases, the environmental movement in Korea is concerned with issues related to unreasonable policies or special benefits for businesses given by the government which may cause environmental destruction. Therefore many women who join in the environmental movement experience changes in political and social consciousness. The development of those women's consciousness and their activities in the local community can have a strong influence on their families and neighborhood because women play many important roles in their small local society. An increase of women's participation in demonstrations and various activities can lead to positive results such as awareness of potential abilities. This study divides the anti nuclear movement of the people of Buan into three stages according to development of women's consciousness and roles. The first stage is the period in which the problem emerged. It began with an arbitrary decision by the Buan governor to announce that a place in Buan was available for the nuclear waste disposal system, and his application that the government officially accept his proposal. In one massive demonstration at the beginning of the conflict, some women courageously protested by having their hair cut off, like Buddhist monks, and it signaled that the powerful struggle by Buan people would go on. Such a brave action played by local women who were not so active in daily life touched people's hearts and increased their courage. After that incident, massive demonstrations were held day after day. Then the government tried to put the demonstrations down by force. Many Buan people were victimized in that process. So as not to aggravate the situation, the Buan people changed their way of protesting to peaceful candle light demonstrations. The second stage is period of heightening conflict. That period is from the day that the government officially announced that Buan was accepted as a nuclear waste disposal dump, until Nov. 19, 2003 which was the climax of the conflict between the Buan people and the government. The Buan women more actively participated and led the movement at this stage since they had gained increased consciousness and self-confidence through the struggle. During this stage, some shocking incidents regarding women demonstrators occurred such as sexual harassment and the beating of an expectant mother by the riot police. The Buan women were so upset that they strongly protested through showing the upper part of their bodies naked. The conflicts between the Buan people and the government increased. Finally, the minister of Ministry of Commerce, Industry and Energy resigned, taking responsibility for the conflict. There were also other various peaceful demonstrations such as Three Steps One Bow, which is derived from a Buddhist way of prayer in which the person takes three steps and then bows once to the ground. Also, students boycotted school, and every evening a candle light assembly was held. Especially the candle light demonstration showed how grassroots people's participation could be creative, energetic and diverse. This is a so-called cultural struggle. The candle light demonstration was a training school for the truth about the nuclear issue. It can be said that the candle light assembly adopted a women's way of protesting, since many people expressed their minds, ideas, emotions and opinions in front of the people. Many Buan women participating in that assembly were also trained more consciously and actively so that they organized a choir named the "yellow shoes," a group to focus on the struggle, and a team of housewives to promote education on the issue. The third stage is the common consent period. That period began with the independent residents' vote on the issue on Feb. 14, 2003. In that vote, 72.04% of Buan people voted and 91.83% of voting people expressed opposition to the nuclear waste disposal system in Buan. According to the results, the Buan people announced that they won and the nuclear waste disposal system absolutely could not be accepted. In this stage, it seemed that women played most remarkable roles since they had willingly and volunteerly taken any role as much as they could do during the previous stages. After the Feb. 14th residents vote, several women organized a Parliament Watch. They started watching the local parliament and presenting their political opinions for the first time in the history of the local community. This action signaled the beginning of the Buan women's public participation in political activity and exerted political power which they had never done before. As mentioned above, it can be said that the Buan women's volunteer devotion and remarkable activities were some of the most important factors making the Buan people's struggle victorious. This is the first characteristic of the Buan people's movement against the nuclear waste disposal system. The second characteristic of the Buan people's struggle is that, beyond simple protest against the problems they faced, the Buan people have gone further to practice participatory democracy and to search for alternative ways of dealing with the nuclear energy issues. This study shows that Buan women's participation in the movement gave the women chances to develop their consciousness relating to social matters and political affairs. It functioned as an very important factor to make the women take remarkable roles. The increase of women's participation in the anti nuclear activities could make the movement more diverse, concrete and dynamic. The slogan "Not in Buan, Not elsewhere!" means that the Buan people showed a qualitative development in their consciousness. Finally, this study suggests that the Buan people need to make efforts to reconcile those opposing the dump and those approving it, even though those opposing it won. There are still conflicts and antagonism between the two so that they have to work on healing and reconciliation. The second suggestion of this study is that the Buan people need to engage in various alternative practices to develop the community autonomy and common good based on their experience of the Buan struggle. The third suggestion of this study is that various organizations of Buan need to be animated and to create solidarity with other organizations outside Buan, since it seems that their community power and abilities are somehow stagnating due to a lack of continuous activities.
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국문초록 = ⅰ
목차 = ⅳ
Ⅰ. 서론 = 1
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국문초록 = ⅰ
목차 = ⅳ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 문제제기 = 1
2. 연구방법 및 논문의 구성 = 4
1) 연구 목적과 방법 = 4
2) 논문의 구성과 한계 = 6
Ⅱ. 이론적 검토 및 분석틀 = 8
1. 환경운동과 여성 = 8
1) 한국 환경운동의 과정 = 8
2) 여성과 환경 = 13
2. 한국의 여성환경운동 = 16
1) 환경과제 실천에서 주체로 변화 = 16
2) 지역환경운동이 여성에게 주는 의미 = 18
3. 분석틀 = 22
Ⅲ. 방폐장 후보지 및 부안 반핵운동의 전개 과정 = 25
1. 방폐장 후보지역 반대운동 = 25
1) 방폐장 입지선정 과정 = 25
2) 안면도 사태 = 35
3) 굴업도 반대운동 = 40
2. 문제 발단기 : 의제~유치신청 = 42
1) 부안 방폐장 입지선정의 문제점 = 42
2) 부안군내의 갈등 확산 = 48
Ⅳ. 부안 반핵 운동 전개와 여성의 역할 = 57
1. 갈등 심화기 : 유치선언~산자부장관사퇴 = 57
1) 방관자에서 참여자로(유치선언~내소사폭행사건) = 57
(1) 삭발투쟁 = 58
(2) 촛불시위의 노란 물결 = 65
(3) 등교거부운동 = 74
2) 행진의 후미에서 선두로(내소사폭행사건~산자부장관사퇴) = 78
(1) 생거부안의 위기 = 79
(2) 문화투쟁의 새로운 시도 = 86
(3) 운동 참여와 역할의 변화 = 92
2. 공동 협의기 : 주민투표~백지화 = 98
1) 참여동기와 패러다임 전환 = 98
(1) 주민투표 : 주민자치를 위하여 = 99
(2) 핵넘이 축제 : 백지화의 승리 = 104
2) '살림'으로서의 공동체 재구성 = 107
(1) 반핵운동 대응을 넘어 = 107
(2) 희망을 짜는 부안 여성들 = 111
Ⅴ. 결론 및 제언 = 117
참고문헌 = 120
ABSTRACT = 125